Highclass

Ja måske – for Hypnoterapi i skolen giver resultater!

I Jylland har de gode resultater med at bruge hypnoterapi i skoler og institutioner. Weekendavisen (26.10-01.11.2018) skriver, hvorledes Grønhøjskolen hævede sit gennemsnit for problematiske klasser mærkbart – via et forløb med bl.a. hypnoterapi. For de, der kun kender til myterne om hypnose, lyder det måske drastisk – skal eleverne nu hypnotiseres til at lære?

Hvis du ved noget om hypnose og hypnoterapi, er det dog et indlysende redskab; hypnose er ”bare” trance; en naturlig tilstand af koncentration og indre ro, hvor indlæring og aflæring er super effektiv og det er let at skabe ønskede forandringer. Samtidigt er det let og yderst behageligt!

“Øget indre ro hos den enkelte elev betyder samtidigt øget ro i klassen, hvilket igen medfører et løft for indlæringsmiljøet som helhed. Det batter dobbelt! Derfor er den mentale tilstand hos den enkelte elev et super effektivt sted at sætte ind.”

Opmærksomhed er den dyreste ressource

Indlæring kræver opmærksomhed! Uanset om du har en opmærksomhedsforstyrrelse (eller bare er helt almindeligt udfordret af ydre og indre støj), og uanset hvor gode dine forudsætninger for indlæring i øvrigt er, vil øget ro og fokus bedre dine muligheder for effektiv læring. Øget indre ro hos den enkelte elev betyder samtidigt øget ro i klassen, hvilket igen medfører et løft for indlæringsmiljøet som helhed. Det batter dobbelt! Derfor er den mentale tilstand hos den enkelte elev et super effektivt sted at sætte ind.

Læring i kaos

I vores hverdag er vi udsat for påvirkninger hvert minut, uanset om vi er ude eller hjemme. Såvel børn som voksne er udsat for det “opmærksomheds-rov”, som medier, reklamer, sociale medier og helt almindeligt moderne liv med næsten ubegrænsede muligheder for underholdning, kommunikation og udfoldelse rummer. “Filtrene” er ofte utilstrækkelige til at sortere det væsentlige fra det uvæsentlige og gøre det muligt at finde den nødvendige ro til indlæring. Det er i denne virkelighed, at underviserne i skolerne kæmper en ulige kamp om elevernes opmærksomhed.

“Som et modspil til hele denne påvirkning, er det en indlysende positiv mulighed at indvirke positivt i den anden retning – at lære os selv og vores børn at finde ro i kaos og skabe hensigtsmæssige filtre.”

Hvad er det, hypnose/ hypnoterapi kan?

Hypnose skaber trance! Trance er en helt naturlig tilstand, som alle mennesker oplever dagligt, og som befordrer fokus, ro, indlæring og aflæring. Herudover er det en hyper-effektiv tilstand til at skabe ønsket indre forandring og udvikling. I hypnose er du i den samme mentalt afslappede, åben og kreative tilstand som i mindfulness, meditation og mentaltræning, kaldet “alfa-tilstand” (måles i frekvens af hjernesvingninger pr. sekund). Tilstanden opnås via enkel, kvalificeret guidning af andre eller af dig selv, og har absolut ingen bivirkninger. Tværtimod har studier vist, at regelmæssig alfa-tilstand i en periode på blot 10-12 uger, medfører en række positive forandringer i hjernen og i din oplevede tilstand; reduktion af bekymringer og angst, samt øget indre ro, fokus, velvære, rummelighed, robusthed, søvnkvalitet og mål-indfrielse.

“Hypnoterapien/ Mentaltræningen opleves som behagelig og afslappende. Bagefter er du udhvilet og konstruktivt rettet mod det væsentlige.”

I mentaltræning og hypnoterapi kan du, udover det positive, som alfa-tilstanden i sig selv medfører, desuden arbejde med at blive bedre til bestemte mål, uanset om det er ændringer i konkret adfærd eller positive ændringer i tankemønstre og følelsesmæssige reaktioner.

Ro og plads på de mentale hylder

Indsatsen er enkel. Det drejer sig om at skabe korte, regelmæssige interventioner á bare 15-30 minutters varighed, hvor hjernerne falder til ro og finder frem til en hensigtsmæssig tilstand med koncentration og opmærksomhed på, hvad der er væsentligt. Det foregår på såvel et bevidst som et ubevidst plan. Det opleves som behageligt og afslappende. Bagefter er du udhvilet og konstruktivt rettet mod det væsentlige. Det er en form for oprydning og udluftning i sindet og tankerne, som betyder at der opstår indre ro og orden, og dermed plads til at lægge “nyt på de mentale hylder”.

“Tilstanden opnås via enkel, kvalificeret guidning af andre eller af dig selv, og har absolut ingen bivirkninger. Tværtimod har studier vist, at regelmæssig alfa-tilstand i en periode på blot 10-12 uger, medfører en række positive forandringer i hjernen og i din oplevede tilstand”

Hokus-pokus i klasseværelset?

Hypnose og mentaltræning gør brug af sindets egne sunde mekanismer. Det er sindets egen naturlige evne til at bruge opmærksomhed og forestillingsevne, der anvendes – her bare på en målrettet måde og med et bestemt og positivt formål. Bekymringer og negative selvbilleder er eksempler på uhensigtsmæssige udtryk for en persons fokus og forestillingsevne; personen fokuserer på negative detaljer, erfaringer og forventninger, og oplever som resultat deraf at ”bekræfte” og fastholde sig selv i det negative. Man kan sige at hypnosen/ mentaltræningen gør præcist det samme, bare med et positivt målrettet indhold – og et deraf følgende anderledes positivt resultat i forhold til vedkommendes fokus, forventninger, selvbillede og adfærd. Der er dermed intet mystisk eller manipulerende ved hverken hypnose, mentaltræning, mindfulness eller meditation. Det er træning til at holde sindet og tankerne sunde og i god form, ligesom fitness er det for kroppen.

Se mere om Ghita

Mentale redskaber er “24/7-redskaber”

Udover de bedrede forudsætninger for læring, giver roen og det positive fokus også den enkelte elev bedre mentale redskaber til at navigere i livet som helhed. Redskaberne tages “med hjem”, så den positive effekt breder sig over elevernes fritidsaktiviteter, familier og sociale liv i øvrigt.

 “I min verden er det at efterlade guld på gaden, hvis det dyrebareste, vi og vores børn og unge har – vores opmærksomhed – går til i tilfældig støj og underholdning, frem for at tage imod det, der sætter dem i stand til at skabe en stærk og positiv udgave af sig selv og vores samfund fremover.”

Fokus og ro er guld

Mens vi forsøger at lære vores børn det, vi mener de har brug for, er vi blevet overhalet indenom af kommunikationsteknologi og medier. Vi zapper rundt i bombardementet af korte og kulørte indslag, og vænner os til tempoet og mageligheden fra skærmene, som stimulerer uden at kræve eller give noget. Konstante afbrydelser, fristelser og støj for opmærksomheden!

“Indsatsen er enkel. Det drejer sig om at skabe korte, regelmæssige interventioner á bare 15-30 minutters varighed, hvor hjernerne falder til ro og finder frem til en hensigtsmæssig tilstand med koncentration og opmærksomhed på, hvad der er væsentligt.”

Som et modspil til hele denne påvirkning, er det en indlysende positiv mulighed at indvirke positivt i den anden retning – at lære os selv og vores børn at finde ro i kaos og skabe hensigtsmæssige filtre. I min verden er det at efterlade guld på gaden, hvis det dyrebareste, vi og vores børn og unge har – vores opmærksomhed – går til i tilfældig støj og underholdning, frem for at tage imod det, der sætter dem i stand til at skabe en stærk og positiv udgave af sig selv og vores samfund fremover.

Jeg har i mange år med stor glæde arbejdet med en masse dejlige børn og unge (såvel coaching og kognitiv terapi som hypnoterapi og mentaltræning), og ser frem til at mange flere  får øjnene op for de enkle og effektive redskaber, vi har til at gøre det lettere for vores børn at lære og forandre, det de har brug for 😉

Kærlig hilsen, Ghita

Kontakt mig gerne for en snak her, hvis du er interesseret i Hypnoterapi og Mentaltræning i din skole/ institution/ virksomhed!

Se mere om, hvad hypnose/ hypnoterapi er – og hvorfor det virker – på NETDOKTOR.DK

Se mere om Hypnose og Hypnoterapi hos Ghita
Se mere om Mentaltræning hos Ghita